PISA
PISA-2025: коли відбудеться основний етап?
Упродовж 17 березня – 04 травня 2025 року в Україні триватиме основний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025. Це визначено наказом Міністерства освіти і науки України.
Наказом окреслено основні заходи, покликані забезпечити реалізацію в нашій країні процедур, визначених Організацією економічного співробітництва та розвитку, щодо підготовки й проведення в закладах освіти основного етапу дев’ятого циклу цього авторитетного міжнародного дослідження.
У межах основного етапу PISA у 2025 році буде проведено тестування та анкетування 15-річних підлітків як цільової категорії дослідження, а також анкетування керівників із тих закладів освіти, що потраплять до вибірки. Варто зауважити, що вибірку закладів для нашої країни, як і для інших країн та економік — учасниць PISA, формує міжнародна агенція Westat. Ця організація гарантує, що відібрані заклади будуть «маленькою моделлю» системи закладів освіти нашої держави, у яких навчаються 15-річні. На жаль, як і в попередньому циклі PISA, основний етап якого було проведено у 2022 році, у 2025 році до вибірки не буде включено заклади освіти з тих регіонів, де безпекова ситуація не дає змоги проводити тестування та анкетування безпосередньо в приміщенні закладу.
Нагадаємо, що в циклі PISA-2025 у фокусі уваги буде природничо-наукова освіта, яка до цього була в центрі уваги у циклах 2006 та 2015 років. Крім цього, традиційно будуть оцінюватися компетентності 15-річного учнівства в галузі математики та читання — ще двох ключових галузей PІSA поряд із природничо-науковою.
Інноваційною галуззю цього циклу стане навчання в цифровому світі (Learning in the Digital World), що передбачає оцінювання здатності 15-річних учнів використовувати цифрові інструменти для досягнення життєвих цілей. Крім того, у циклі 2025 року Україна візьме участь у додатковій опції PISA — оцінюванні з іноземних мов, а саме англійської. Долучення до цього оцінювання стало можливим завдяки фінансовій підтримці ЮНІСЕФ.
Для нашої країни це вже буде третій цикл PISA, вперше наші 15-річні підлітки брали участь у цьому дослідженні у 2018 році, а вдруге — у 2022-му. За підсумками попередніх циклів маємо значний масив цінних даних, увага до яких з боку освітян і управлінців, безперечно, може сприяти підвищенню якості вітчизняної освіти. У контексті ж майбутніх планів щодо участі закладів освіти нашої країни в основному етапі PISA-2025 важливо наголосити на такому: за підсумками цього етапу ми зможемо вже у 2026 році отримати актуальні дані, які допоможуть нам побачити, як повномасштабна війна позначилася на успішності нашого учнівства, а власне — на нашому майбутньому.
Дослідження PISA проводиться кожні три роки, починаючи з 2000 року, шляхом тестування навичок і знань 15-річних учнів. Вважається, що в більшості країн саме в цьому віці учні закінчують основну школу, і постають перед вибором професії і загалом майбутнього життєвого шляху. Однак PISA не перевіряє рівня навчальних досягнень учнів, натомість оцінює наскільки учень зможе використовувати знання й уміння, отримані в школі, за можливих життєвих труднощів і викликів.
Читацька грамотність визначається як здатність особи до широкого розуміння тексту, пошуку нової інформації, її відтворення та використання, інтерпретації змісту й формулювання власних умовиводів, осмислення й оцінювання змісту та форми тексту тощо.
Математична грамотність– це здатність особи до визначення й усвідомлення ролі математики в сучасному світі, надання добре обґрунтованих суджень, уміння використовувати математику в особистих цілях і в суспільному житті.
Природничо-наукова грамотність передбачає уміння пояснювати наукові явища, робити обґрунтовані висновки про них, усвідомлювати вплив науки і технологій на зміну матеріального, інтелектуального й культурного середовищ.
Крім оцінки предметних компетентностей, метою PISA також є визначення чинників, що впливають на рівень навчальних досягнень учнів у світі. Саме тому учасники Програми заповнюють анкету, що досліджує різноманітні аспекти їхнього життя. Ідеться про такі чинники, як міграційні процеси, гендерна політика, соціально-економічний стан, піклування і підтримка з боку батьків, навчання в ранньому дитинстві, мотивації до навчання, а також здатності регулювати свою власну навчальну поведінку, залучення до читання, інтерес до математики або задоволення від науки, повага до інших.
Також відповідні анкети заповнюють і адміністрації закладів, у яких навчаються учні, залучені до тестування. Мета такого анкетування – дослідити вплив на результати тестування учнів таких чинників як кваліфікація вчителів, навчальні плани, методики викладання, час на навчання та навчальні можливості як всередині школи, так і поза її межами, контроль якості шкільних процесів, лідерство та шкільне управління, залучення батьків до участі в шкільному житті, мікроклімат у школі, загальні цінності, очікування високих досягнень, взаємодія та взаємна підтримка тощо.
Дослідження PISA здійснюється в три етапи (підготовчий, пілотний, основний). Під час підготовчого етапу відбувається переклад та адаптація тестових матеріалів, а також анкет для опитування учнів та адміністрацій навчальних закладів. Пілотний передбачає апробацію завдань та інструментарію дослідження до контексту країн-учасниць. В основний період проводиться тестування, підготовка міжнародного та національного звітів.
Участь України в дослідженні PISA має кілька важливих аспектів. Зокрема, отримання об’єктивної інформації про готовність молодих громадян до повноцінного життя в сучасному суспільстві відповідно до міжнародних стандартів; розуміння чинників, які впливають на ефективність освіти в країні; можливість приймати рішення та формувати національну освітню політику на основі реальних даних про стан вітчизняної системи освіти. Крім того, завдання PISA та методологія оцінювання їхнього виконання слугуватимуть практичним орієнтиром для освітян у становленні компетентнісної парадигми освіти в Україні.
В Україні відповідальність за організацію та проведення дослідження PISA покладено на Український центр оцінювання якості освіти. Національним координатором проекту є Тетяна Вакуленко, заступник директора Українського центру.
Виконання завдань дослідження щодо створення вибірки учасників покладено на Інститут освітньої аналітики. До участі в проекті PISA–2018 на різних етапах його підготовки й проведення залучені фахівці Національної академії педагогічних наук України, аналітичного центру CEDOS, Інституту модернізації змісту освіти, інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Детальну інформацію про PISA – рамкові матеріали, зразки завдань попередніх циклів, новини про стан підготовки до проведення дослідження в Україні – розміщено на офіційному сайті Програми в Україні:pisa.testportal.gov.ua